Finalisten in categorie 1: Duurzaamheid
- LeydenJar – Silicium anodes voor het verhogen van de capaciteit van batterijen
LeydenJar richt zich op batterijtechnologie voor elektrische auto’s en werkt aan de ontwikkeling van een anode – de minpool van een batterij – gemaakt van puur silicium, waarmee een 70% hogere energiedichtheid kan worden gehaald. In vergelijking met een traditionele batterij met dezelfde grootte betekent dat: hoge capaciteit, razendsnelle laadmogelijkheden, verlaagde milieu-impact, verlaagde CO2-uitstoot en lagere productiekosten. Of dat dezelfde prestaties met een veel kleinere batterij worden gerealiseerd. Dat helpt om elektrisch rijden betaalbaarder en toegankelijker te maken. - Karhof – Sustainer™, een unieke carrosseriebouwmethode
De SUSTAINERTM van Karhof is een duurzame carrosseriebouwmethode. Met gepatenteerde CLIMETM verbindingstechniek kunnen panelen modulair en snel in elkaar geklikt worden, zonder lijm. Met SUSTAINERTM kunnen ultralichte laadbakken in vele varianten worden gemaakt, geschikt voor alle opbouwen (van light EV tot 3.5 tons vrachtwagens). Door de modulaire opbouw kunnen de volledig recyclebare panelen gemakkelijk vervangen worden, wat de levensduur verlengt. Daarnaast kunnen deze panelen efficiënter verscheept worden, wat bijdraagt aan reductie van uitstoot. - Econogy – yDrive, een elektrische aandrijflijn voor trailers
Door trailers uit te rusten met yDrive-technologie (Why Drive – ‘Waarom aandrijven’) verandert elke brandstoftruck in een hybride combinatie, terwijl voor elektrische trucks de actieradius wordt vergroot. yDrive beschikt over regeneratief remmen, waardoor een batterijpakket wordt opgeladen tijdens het vertragen of bergafwaarts rijden. Bij een versnelling treedt de emissievrije power assist in werking om het brandstofverbruik te verminderen en de actieradius van de truck te vergroten. Door de hoge meetnauwkeurigheid van yDrive is de trailer beter aan te sturen – een belangrijke voorwaarde om deze innovatie op de weg te krijgen.
Finalisten in categorie 2: Veiligheid
- Total Safety Solutions – Emergency Plug®, de universele ‘stop’ voor elektrische voertuigen
Total Safety Solutions heeft een universele ‘stop’ ontwikkeld voor elektrische voertuigen: de Emergency Plug®. Hiermee worden elektrische en hybride voertuigen in geval van nood of bij onderhoudswerkzaamheden direct onklaar gemaakt. Dat voorkomt onvoorspelbaar gedrag en creëert een veilige werkomgeving. Het anders zo uitgebreide – per voertuig verschillende – protocol wordt zo voor ‘first responders’ teruggebracht naar enkele seconden. - TomTom – Orbis Maps, realtime integratie van verschillende kaartlagen op Open Source platform
Iedere techgigant maakte tot voor kort zijn eigen basiskaart met daarbovenop hun eigen, unieke kaartlagen. TomTom is grondlegger van het Overture platform, waar het samen met Meta, Microsoft en Amazon één OpenAccess basiskaart biedt. Publieke en private partijen kunnen hun unieke kaartlagen via het Overture platform (gratis of betaald) aanbieden. Orbis Maps is het product van TomTom waarbij het haar eigen kaartlagen, zoals veiligheidsproducten Hazard Warnings en Road Check, aanbiedt op de realtime basiskaart in combinatie met andere Overture datapunten. Met deze Nederlandse innovatie kan de hele wereld, door de hele wereld, in kaart gebracht worden. - Perciv AI – Volgende generatie AI-ondersteunde waarneming voor radars
Perciv AI ontwikkelt AI-softwareoplossingen waarmee radarsystemen ‘LiDAR-achtige prestaties’ krijgen. Dat is bijvoorbeeld van groot belang voor geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Radar is significant goedkoper dan LiDAR en zeer robuust in alle weersomstandigheden. Deze volgende generatie AI-ondersteunde waarneming voor radarsystemen kan zo het potentieel van geavanceerde rijhulpsystemen en systemen voor autonoom rijden fors vergroten.
Finalisten in categorie 3: Bereikbaarheid
- TomTom – Orbis Maps, realtime integratie van verschillende kaartlagen op Open Source platform
Iedere techgigant maakte tot voor kort zijn eigen basiskaart met daarbovenop hun eigen, unieke kaartlagen. TomTom is grondlegger van het Overture platform, waar het samen met Meta, Microsoft en Amazon één OpenAccess basiskaart biedt. Publieke en private partijen kunnen hun unieke kaartlagen via het Overture platform (gratis of betaald) aanbieden. Orbis Maps is het product van TomTom waarbij het haar eigen kaartlagen, voor autonoom rijden, realtime kan combineren met data uit ADAS systemen en andere aanbieders om het grootste kaart ecosysteem ter wereld te vormen. Met deze Nederlandse innovatie kan de hele wereld, door de hele wereld, in kaart gebracht worden. - Aon – Mobiliteitsverzekering: verzekert bestuurder in plaats van voertuig
De Mobiliteitsverzekering is een innovatieve verzekeringsoplossing voor deelmobiliteit waarbij de bestuurder van het gehuurde of gedeelde voertuig verzekerd is, in plaats van het voertuig zelf. De groeiende deeleconomie staat onder druk door de beperkte verzekerbaarheid van deelvoertuigen als gevolg van slordige omgang van gebruikers met gehuurde voertuigen. Door de verzekering te koppelen aan een ID of rijbewijs, is niet alleen de verwachting dat bestuurders veiliger rijgedrag gaan vertonen, maar ook dat kosten voor gebruik omlaaggaan. - Dutch Automated Mobility – Elmo, de op afstand bestuurbare deelauto
De Elmo deelauto is een op afstand bestuurbare deelauto die voor de deur wordt afgeleverd. Via een app bestelt de huurder een deelauto die vervolgens – zonder bestuurder – naar de huurder toe komt rijden. Een speciaal getrainde en gecertificeerde bestuurder-op-afstand brengt de auto naar de gewenste startplek. Vervolgens kan de huurder via de app instappen en zelf wegrijden met de auto. Aangekomen op bestemming blijft de auto achter en wordt het voertuig weer naar een parkeerplek (of hub met deelmobiliteit) gereden.
Finalisten in categorie 4: Studententeams
- TU Eindhoven (InMotion) – Next Generation Battery Pack, het snelst opladende batterijpakket ter wereld
De ‘Next Generation Battery Pack’ kan in minder dan 4 minuten opladen en is op dit moment het snelst opladende batterijpakket in een raceauto ter wereld. Dat maakt ‘Electric Refueling’ mogelijk, waarbij een oplaadbeurt van een elektrische auto net zo snel is als een tankbeurt met fossiele brandstof. Om de warmte – die bij het snelle opladen van de batterij vrijkomt – uit het pakket te onttrekken is ‘Cell-level cooling’ toegepast, het individueel koelen van elke cel. - TU/ecomotive – Eterna, de auto met verwisselbare elementen, die een leven lang meegaat
TU/ecomotive heeft met Eterna een auto ontworpen die een leven lang mee kan gaan. De onderkant is ingericht op een lange levensduur, met onderdelen zoals het ladderchassis, de accu’s en de motor. De bovenkant is verwisselbaar en ingericht op een kortere levensduur, denk aan interieurstoffen en veiligheidsvoorzieningen, zoals digitale zijspiegels en cruise control. Door de levenscycli van de boven- en onderkant te scheiden wordt de optimale levensduur van beide levenscycli benut en wordt de uitstoot tijdens het productieproces verminderd. De Eterna zou via leasing aangeboden worden, om revisies voor de consument te waarborgen. - TU Eindhoven (Team Polar) – The Ice Cube-rover, het betaalbare, duurzame en autonome voertuig voor onderzoek op Antarctica
The Ice Cube-rover is een betaalbaar, duurzaam en autonoom voertuig dat bedoeld is voor onderzoek op Antarctica. Het voertuig heeft grote elektromotoren, een batterij en zonnepanelen. Door de enorme trekkracht kan het de moeilijkste terreinen doorkruisen. Het prototype is bestand tegen lage temperaturen en maakt onderzoek voordeliger, veiliger, efficiënter en duurzamer onder het motto: ‘Pioneering a zero-emission Antarctica’.
Jury in conclaaf om winnaars te bepalen
“Alle inzendingen hebben ons dit jaar enorm geïnspireerd. Sommige innovaties zijn technisch zeer geavanceerd, andere juist superslim en praktisch. Maar allemaal lossen ze een probleem op”, zegt Jan Peter Balkenende, voorzitter van de onafhankelijke jury. “We zijn weer met de neus op de feiten gedrukt: de mobiliteitssector in Nederland is zeer innovatief. Laten we die zo belangrijke sector wat meer ruimte en aandacht geven!” Het werk van de jury is nog niet gedaan, want uit de finalisten moeten nu de winnaars worden gekozen. “De finalisten vormen al de crème de la crème van innovatief Nederland, het wordt lastig om daaruit de winnaars aan te wijzen. Maar gelukkig hebben we nog even om daarover na te denken”, aldus Balkenende. Tijdens het exclusieve Automotive Innovatiediner op maandagavond 5 februari 2024 wordt bekend wie de awards ontvangen.
Stichting Automotive Innovation Award
De verkiezing wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd door de Stichting Automotive Innovation Award, waarin ANWB, BOVAG, LeasePlan, RAI Vereniging, RAI Automotive Industry NL en Roland Berger samenwerken. De stichting heeft als doel om de enorme innovatiekracht van deze sector in Nederland in de schijnwerpers te zetten.