In juli werd de nieuwste auto van TU/ecomotive, genaamd Eterna, onthuld. De auto is in slechts één jaar ontworpen en gebouwd door 30 studenten. Samen bouwden ze ‘de auto die een leven lang meegaat’. Met Eterna willen de studenten de auto-industrie inspireren en anders laten denken over de ontwikkeling en het gebruik van auto’s. Materialen moeten en kunnen efficiënter worden gebruikt door de levenscyclus van een auto op te splitsen in twee levenscycli.

De meeste materialen in een auto zijn na 20 jaar nog (lang) niet afgeschreven en toch gaat de gemiddelde auto dan richting schroothoop. Daarom bestaat Eterna uit een duurzame onderkant voor langdurig gebruik en een verwisselbare bovenkant. De bodem bestaat uit onderdelen met een lange levensduur, zoals het ladderchassis, de accu’s en de motor, terwijl de verwisselbare bovenkant bestaat uit materialen met een kortere levensduur, zoals interieurstoffen en veiligheidsvoorzieningen (zoals digitale zijspiegels en cruisecontrol). Door de levenscycli van boven- en onderkant te scheiden, wordt de optimale levensduur van beide levenscycli benut. Hierdoor wordt de uitstoot tijdens het productieproces met een derde verminderd.

Hiermee introduceert TU/ecomotive een systeemverandering. Voor de klant verandert er echter weinig. Dit komt omdat TU/ecomotive een systeem voor ogen heeft waarbij auto’s centraal worden beheerd en de klant een voertuig kan leasen. De leasemaatschappij zorgt ervoor dat de klant een ‘up-to-date’ voertuig heeft: elke 5 jaar worden er kleine updates gedaan aan de bovenkant en elke 20 jaar wordt de hele bovenkant vervangen, terwijl de duurzame onderkant grotendeels hetzelfde blijft.