Om het aantal ongevallen bij wegwerkzaamheden te reduceren, zet Heijmans samen met V-tron, Swarco, NXP en andere marktpartijen in op het legaliseren van een noodingreep via gestandaardiseerde ITS G5 communicatie over wifi.
Op basis van C-ITS G5 kunnen voertuigen lokaal worden beïnvloed. De short range communicatie is direct op het dashboard van de bestuurder zichtbaar. In het uiterste geval, als alle eerdere informatie via long range communicatie én op de weg gemist of genegeerd is en actie van de bestuurder uitblijft, kan het systeem zelf ingrijpen. Hiermee kunnen we aanrijdingen voorkomen en levens redden.
De veiligheid van wegwerkers moet verbeteren. Per jaar betreurt de branche vele incidenten, waarbij regelmatig lichamelijk letsel voorwegwerkers ontstaat. Marktpartijen en overheden willen samen naar nul verkeersdoden. Om het veiliger te maken, is informeren van weggebruikers via infotainment of smartphone niet voldoende. Dagelijks worden rode kruizen boven de weg genegeerd. Een consortium van bedrijven jaagt innovatie na om beïnvloeding van de rijtaak van automobilisten rond wegwerkzaamheden mogelijk te maken. Inmiddels is de technologie waarmee een auto op afstand tijdig tot stilstand kan worden gebracht, succesvol gedemonstreerd. De benodigde V2X technologie is door sommige autofabrikanten al sinds 2018 in Nederlandse voertuigen geleverd. Om in uiterste gevallen ingrijpen mogelijk te maken, is publiek-private samenwerking voor het inrichten van digitaal vertrouwen de volgende stap.